Utgravingsprosjekt Nordvegen på Hillesøy

En uke i en båtgrav

06.07.18
Mastfoto av båten under utgravning, foto tatt 5. juli 2018

Kommentarer


Ole Martin Rønning
07.07.2018

At båtene er sydd og naglet med trenagler, er ikke noe nytt. Denne metoden ble benyttet ganske lenge, også i Norge, men den eldste båten jeg har sett, bygd på den måten, står på museum i Egypt nær Giza pyramiden. Den er over 20 meter lang, bygd av libanesisk sedertre, og ganske intakt etter 3000 år. Trenagling ble benyttet også på større skip. Jeg har selv eid en båt, 14,9 meter lang 24.5 BRT passasjerbåt, bygd i 1916 på Vestnes, og kun bygd med einenagler. Det var kun brukt stålbolter i støyt. Slike båter varer mye lengre enn båter bygd med stål eller jernnagler. Men jeg undres virkelig hvorfor man ikke graver ut andre funn fra 800 tallet? Loppa har et stort langhus, to sjøhus, og kun ei grav som er utgravd, «Dronningrava» som Bratrein kalte den, Tidligere datert av Tromsø museum til 800 tallet, men den delen av historien ønsker man kanskje ikke å grave i? Det kunne jo hende at det var Ottars gård man gravde ut? Da blir jo de gamle professorer i Tromsø utsatt for noe de ikke liker.



Legg igjen en kommentar

Felt markert med * er påkrevd. E-postadresser vil aldri deles.